Kunststof niet duurzaam? Integendeel: de kunststofsector loopt in recycling voorop. Plastima uit Breda helpt daaraan mee. Rob van den Bosch en Hans Boode zijn onze Ondernemers van het kwartaal. Als er één materiaal is met een negatief imago dan is het wel plastic. Foto’s van plastic soepen in de oceanen komen in de media regelmatig voorbij. Onterecht, vinden ze bij Plastima. ‘Als iedereen plastic netjes gescheiden weggooit is het hele probleem opgelost. Want de kunststofsector is er helemaal op ingericht, op recycling. Daarmee loopt ze mijlenver voor op andere sectoren’, zegt Hans Boode.
Exclusieve partner
Samen met Rob hoort Hans bij de tweede generatie eigenaren van Plastima, Nederlands marktleider in machines voor de kunststofsector. ‘Wij zijn in Nederland exclusief partner van 22 A-merk machinefabrikanten. Daardoor leveren we alle benodigde machines voor het hele proces van fabricage tot aan recycling. Wat met onze machines wordt gemaakt is teveel om op te noemen. Van grote waterafvoerbuizen tot COVID-testkitjes, van huisprofielen tot onderdeeltjes van scheerapparaten’, legt Rob uit. Hans voegt toe: ‘Ook hebben we een eigen aanbod tweedehands machines vanuit Plastima Used Machinery met eigen servicedienst.’
Vertrouwen en investeren
Dat klinkt als een verkooporganisatie, maar Plastima is veel meer dan dat. Rob: ‘In de dynamische, vooruitstrevende kunststofindustrie komen elke dag nieuwe ideeën op de markt. Onze klanten hebben al hun expertise en tijd nodig om daar op in te spelen. Wij leveren de technologie waarmee ze hun plannen kunnen waarmaken en begeleiden hen bij het hele proces van productontwikkeling tot eindtest.’ Hans vult aan: ‘Dat doen we met een gevarieerd team van veertien specialisten, die onderling steeds hun ervaring, kennis en frisse ideeën combineren. We investeren ook sterk in digitalisering, zodat we met meerdere teams vanuit klanten complexe informatie van projecten kunnen delen en verwerken.’
Uitbreiden
Het is niet de enige manier waarop Plastima investeert in de toekomst. Het bedrijft verhuist binnenkort naar een nieuw pand. Rob: ‘In ons eerste pand is de band met Rabobank begonnen: zij hadden de benedenverdieping, wij de twee bovenste. Nu zijn ze onze partner bij het realiseren van een nieuwe kantoorruimte van 450 m2 en testcenters aan onze bestaande machinehal. Zo kunnen we ons nog verder specialiseren en daarmee onze dienstverlening naar klanten uitbreiden’. Duurzaamheid speelt daarin een grote rol. Hans: ‘Onze klanten moeten op dat gebied aan veel regelgeving voldoen, maar het levert hen ook veel op aan energiebesparing. Soms komen we met investeringsvoorstellen in machines die binnen een jaar zijn terugverdiend. Verder blijft het aantal initiatieven voor de herverwerking van materialen groeien en daarin groeien wij mee. In recyclemachines zijn we een van de belangrijkste leveranciers in de Benelux.’
Duurzame toekomst
Die duurzame aanpak zie je ook terug in het gerenoveerde pand. Rob: ‘Rabobank financiert de renovatie en triggerde ons om dat zo groen mogelijk te doen. Van het gas af, extra isolatie, de nieuwste ledverlichting en straks ook zonnepanelen. Zo kunnen we het groencertificaat ontvangen én zijn we klaar voor de toekomst.’ Hans: ‘Dat maakt ons ook tot een aantrekkelijke werkgever samen met onze open en innovatieve bedrijfscultuur. Nodig, want zonder goede technische mensen komen wij niet vooruit. Gelukkig hebben we zelf ook voor nieuwe aanwas gezorgd: twee zoons van Rob werken al in het bedrijf en mijn zoon doet hier zijn afstudeeropdracht. De nieuwe generatie staat dus al klaar!’
Echte ondernemers
Voor Rabobank is verduurzaming een belangrijk coöperatief thema. Mede daarom is Plastima in het tweede kwartaal van 2021 onze Onderneming van het kwartaal. ‘Plastima is leverancier van hoogwaardige machines en randapparatuur in de kunststofindustrie’, legt accountmanager van Rabobank Breda Toine Hanegraaf uit. ‘Als Nederlands marktleider en familiebedrijf dragen ze allereerst constructief bij aan de verduurzaming van een sector die op dat gebied toch al vooroploopt. Maar ze kiezen ook zelf voor duurzame maatregelen in hun eigen bedrijfsvoering, zodat ze klaar zijn voor de toekomst van de derde generatie. Echte ondernemers dus; doorpakkers met een duidelijke toekomstvisie. En daar doen we graag zaken mee.'